در حالی که مدت مدیدی از آغاز اعتراضات مردم بحرین بر علیه رژیم آل خلیفه می گذرد، سرکوب معترضین از سوی عوامل این رژیم با همکاری نیروهای سعودی همچنان ادامه دارد.
عبدالقادر کمالی سرپلی کارشناس ارشد تاریخ تمدن اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان(آوا) با اشاره به طولانی شدن اعتراضات مردمی در بحرین به بررسی انگیزه این قیام مردم و چالش های پیش روی آن پرداخت.
 وی گفت: اولین آسیبی که اعتراضات مردمی
” امریکائیان نمی گذارند که اعتراضات مردمی در بحرین به نتیجه برسد به همین دلیل حوادث و رویدادها و تحولات سیاسی این کشور را توسط خبرگزاری ها و غولهای رسانه ای بایکوت خبری کردند، انگار که در بحرین اتفاقی نیفتاده است، در حالی که همین رسانه ها در سوریه برعکس عمل می کنند“
در بحرین را مورد تهدید قرار می دهد، دخالت کشورهای استعماری و استکباری جهانی می باشد که به دلیل وجود پایگاه های نظامی ای که در این کشور دارند نمی توانند از این جزیره به آسانی بگذرند .
وی افزود: تمام سعی و تلاش امریکائیان این است که نگذارند اعتراضات مردمی در بحرین به نتیجه برسد و به همین دلیل حوادث و رویدادها و تحولات سیاسی این کشور را توسط خبرگزاری ها و غول های رسانه ای بایکوت خبری کردند و انگار که در بحرین اتفاقی نیفتاده است، در حالی که همین رسانه ها در سوریه برعکس عمل می کنند.
آقای کمالی دلیل قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه را تبعیض ناروایی دانست که سالها یک خاندان دست نشانده از تبار غیر بومی بر حق مردم این کشور روا داشته اند.
این کارشناس تاریخ تمدن اسلامی، نداشتن رهبری واحد در اعتراضات مردمی بحرین را یک معضل دانست و گفت: هرچند روحانیت، پرچمداری این مبارزات را بر عهده دارند، ولی تعدد احزاب و جریانات سیاسی باعث تعدد تصمیم گیری ها و موضع گیری سران این جنبش مردمی شده است.

آقای کمالی در  ادامه گفتگو
” رژیم آل خلیفه با ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت در این کشور، که یکی از روش های معمول این رژیم محسوب می شود، می خواهد پایه های حکومتش را ثابت نگاه دارد“
با خبرگزاری صدای افغان(آوا)، ایجاد تفرقه و درگیری مذهبی بین شیعیان و اهل سنت بحرینی را یکی دیگر از آسیبهای مبارزات مردمی دانست و افزود: رژیم آل خلیفه با ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت در این کشور، که یکی از روش های معمول این رژیم محسوب می شود، می خواهد پایه های حکومتش را ثابت نگاه دارد.

وی در تکمیل مطلب فوق افزود: در سالهای اخیر رژیم آل خلیفه به دامان وهابیت که ابزار اصلی اش ایجاد تفرقه و فتنه بین امت اسلامی است چنگ زده و در همین راستا قدرت وهابیت را در بحرین افزایش داده است تا شکاف و جدایی بین مسلمانان بحرین را برای این رژیم تضمین کند.
این کارشناس تمدن اسلام ، یکی دیگر از آسیبهای قیام مردمی بحرین را اشغال نظامی بحرین توسط نیروهای سعودی دانست و افزود: رژیم آل خلیفه به دو هزار سعودی در
” در سالهای اخیر رژیم آل خلیفه به دامان وهابیت که ابزار اصلی اش ایجاد تفرقه و فتنه بین امت اسلامی است چنگ زده و در همین راستا قدرت وهابیت را در بحرین افزایش داده است تا شکاف و جدایی بین مسلمانان بحرین را برای این رژیم تضمین کند.“
رده های نظامی و امنیتی با هدف سرکوب مردم تابعیت بحرینی داده است، بنابراین دادن تابعیت به نیروهای نظامی بیگانه عملا به معنای احداث پایگاه نظامی عربستان در خاک این کشور می باشد.
وی گفت: بسیاری از نیروهای امنیتی کشور بحرین نیز بحرینی الاصل نبوده و از کشورهایی همچون پاکستان استخدام شده اند و به بحرین آورده شده اند که این نیروها در سرکوب مبارزات مردمی از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی کنند و به تشنج کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین از اهداف نیروهای عربستانی در بحرین است.
وی در پایان افزود: آینده این اعتراضات روشن و پیروزی با مردم مسلمان بحرین است، خزان دیکتاتوران فرا رسیده است، بعد از حسنی مبارک و قذافی نوبت به عبدالله صالح و آل خلیفه می رسد و عزم و اراده آهنین مردم مسلمان بحرین در ماههای اخیر و شعارهایی که در تظاهرات ها سر داده می شوند نشانگر این مطلب هست که مردم بحرین تا پیروزی نهایی از پای نخواهند نشست و ثمره بهار بیداری اسلامی را به زودی خواهند چشید و خون شهدای بیداری اسلامی هدر نخواهد رفت.