رابطه ی مردم افغانستان با امام خمینی (ره)

عبد القادر کمالی   

  • پیروزی انقلا ب اسلامی ایران به به رهبری امام خمینی (ره) درسال 1357 موجی از شادی وخوشحالی کشور های اسلامی را فرا گرفت . نهضت های اسلامی در لبنان ؛ فلسطین ؛ کشمیر ؛ افغانستان و... در مبارزات خود مصمم تر شده بودند و با الهام از سخنان و پیام های امام خمینی (ره) و شیوه ی مبارزاتی ایشان به موفقیت های چشمگیری دست یافتند .

مردم مسلما ن وانقلابی افغانستان که در کشور همسایه ی خود شاهد پیروزی اسلا م و ایجاد حکومت اسلامی بودند ؛ وآن ها این آرزو را از سال های پیش زمانی که صدای پای کمونیسم و تجاوز را می شنیدند در دل می پروراندند . و اینجا که انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت به پیروزی رسید و این پیروزی خط بطلانی بود بر نظریه ی جدایی دین از سیاست . و علمای افغانستان نیز چه شیعه و چه سنّی در مساجد شروع به فعّالیت نمودند . آن ها جوانان را به مسجد می کشاندند و برای آن ها نقشه ی شوم شوروی سابق را تشریح می کردند ومژده پیروزی و ایجاد جمهوری اسلامی دادند . جوانان مسلمان افغانستان با الهام از مکتب نجات بخش اسلام و الهام از قیام جوانان ایرانی با صدای الله اکبر  خمینی رهبر ؛ در 24 حوت شهر هرات از لوث اشغالگران پاک کردند . رادیو کابل که در آن زمان به دست اشغالگران اداره می شد اعلام کرد که چهار هزار ایرانی شهر هرات را اشغال کردند ولی آن ها ایرانی نبودند ؛ بلکه پیروان مکتب خمینی بودند که با شعار الله اکبر خمینی رهبر شهر را آزاد کردند و نیروهای اشغالگررا از شهر بیرون راندند .

و مزدوران کمونیستی حتی یک ایرانی را نتواستند پیدا کنند .

زمانی که شهر های افغانستان یکی پس از دیگری از دست کمونیست ها آزاد می شد و پیام ها و بیانه های امام خمینی (ره) به مناسبت های مختلف پشت گرمی بسیار خوبی برای مردم افغانستان بود و در بالا بردن روحیه ی مردم نقشی عظیم داشت . و آن ها را در تشکیل دولت اسلامی امید وار بر می کرد . زمانی که امام جمعه ی شهر قندهار مردم را به قیام علیه دولت کمونیستی فرا می خواند و از قیام امام خمینی (ره) و تشکیل جمهوری اسلامی سخن می گفت ، در آخر با صدای بلند اعلام کردکه : ( مذهب من حنفی است    رهبرمن خمینی است).یکی از جوانان اهل سنت در دانشگاه طبّ کابل تعریف می کرد که پدر بزرگ من هرشب بعد از نماز برای پیروزی آیت الله (امام ) خمینی دعا می کند پیروزی انقلاب ایشان را پیروزی وعزت تمام مسلمانان می داند .

نظریه های عمیق امام در مورد جهان اسلا م و مسلمانان جهان سبب شده بود که شیعه وسنی به نیکی از امام خمینی ( ره) یاد بکنند واز خدا بخواهند که برای آن ها نیز چنین رهبری با شهامت و با تقوا عنایت کند .

عکس های امام خمینی که در زمان جهاد اسلامی افغانستان توسط تنظیم های مختلف وارد افغانستان می گردید به عنوان تبرک وتیمن در بهترین نقطه ی خانه آویزان می گردید وجای رساله ی ایشان در کنارقرآن و مفاتیح الجنان بود و گران ترین و قیمت ترین پوستر در آن زمان پوترامام خمینی ( ره ) بود که اصلا گیر نمی آمد .

هنگامی که نماینده امام خمینی شور و احساسات مردم را در استقبال از خود می بیند بعد از صحبت با امام وبررسی می گوید به نظر من ایجاد حکومت اسلامی در افغانستان زمینه اش از ایران مهیا تراست . جوانان مبارزافغانستانی که بعضی از آن ها حتی عکس امام را ندیده بودند عشق وارادت خاصی به امام داشتند از کوه ها و سنگلاخ ها و دشت های افغانستان هنوز طنین صدای الله اکبر و خمینی رهبر جهاد گران اسلامی افغانستان به گوش می رسد . در شب های عملیات زمانی که مردم مسلمان درهر منطقه ای عملیات را شروع می کردند با صدای الله اکبر و خمینی رهبر بود که تا آخر عملیات قطع نمی شد  زمانی که مزدوران شوروی سابق نمی توانستند شدت حملات مجاهدین را تحمل کنند با بلند گو شروع به فحاشی می کردند آن ها شعارمی دادند : مزدوران خمینی ؛ جوجه های خمینی وحتی سگ های خمینی واین زمانی بود که دشمن خیلی عصبانی می شد وهیچ کاری درجنگ پیش برده نمی توانست . 

عشق وارادت مردم مسلمان افغانستان به پیر جماران منحصر در فرد و یا فکر ومذهبی خاص محدود نمی شد بلکه پیر وجوان؛  زن و مرد؛  روشن فکران وبی سوادان و جامعه روحانیون نهایت عشق وارادت به امام خمینی رهبرآزادگان داشتند . هنگامی که نیروهای شوروی و مزدوران آن ها به روستا ها می آمدند آن هایی که دست و پا داشتند فرار می کردند  و پیر مردان و پیر زنان در روستا ها باقی می ماندند و مزدوران شوروی که از عشق آن ها به امام خمینی (ره) آگاه بودند آن ها مجبور می کردند که به امام توهین کنند . ولی آن ها از توهین کردن امتناع می ورزیدند و در بعضی موارد که مزدوران کمونیست عصبانی می شدند پیر مردان وپیرزنان را به رگبار می بستند و آن ها مرگ را می پذیرفتند و لی توهین به امام را هرگز ! اوج رابطه عاطفی مردم افغانستان با امام خمینی ( ره) در زمان کسالت و بستری شدن امام بود که مردم با حضور در حسینیه ها و مساجد و یا در خانه ها جمع می شدند وبرای سلامتی امام خمینی مجلس روضه ؛ نذر ودعا برپا می کردند و زمانی که صبح 14 خرداد خبر رحلت امام خمینی از رادیو کابل پخش شد  موج عزاداران امام خمینی در شهرهای کابل ؛ مزارشریف ؛ هرات و مناطق مرکزی و ... به راه افتاد . هزاران نفر با حضور در خیابان های شهرهای تحت سلطه کمونیست ها چنان به عزاداری پرداختند که هیچ نیروئی نتوانست مانع آنان شود . رئیس جمهور وقت افغانستان که تا آن زمان رابطه ی گرمی با امام خمینی نداشت پس از انتشار خبر رحلت امام خمینی خواهان حضور در تشییع جنازه امام ( ره) شد و پیام تسلیّتی برای حضرت آیة الله خامنه ی فرستاد  و با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل دفتر یاد بود امام را امضا کرد .  رادیو کابل نیز که در دست کمونیست ها بود خبر رحلت امام را چنین انتشار داد : ( رحلت آیة الله خمینی یک ضایعه ی جبران نا پذیر است . این ضایعه برای تمامی بشریت است )

اکنون با گذشت هفده سال از رحلت امام هنوز قاب عکس امام در بهترین جاهای منازل جا دارد و هنوز مردم در حسرت دیدار خمینی ( ره) به سر می برند . وبه  هر کس که عاز ایران باشد می گویند جای من زیارت آقای خمینی را انجام دهید .  

خمینی روح خدا بود در کالبد زمان و رهبر مظلومان جهان

یادش گرامی و راهش مستدام 

شبکه قرآنی عروة الوثقی

WWW.ORVAH.COM